niedziela, 23 lutego 2014

Dziecko na Warsztat - logiczne myślenie

Kolejna odsłona Dziecka na Warsztat , tym razem rozwijaliśmy logiczne myślenie. My chcemy nieco inaczej spojrzeć na ten temat. Bo logiczne myślenie to i rozwiązywanie zagadek i wymyślanie rozwiązań i ocenianie wartości logicznej zdania i w końcu sprawdzanie co pasuje a co nie pasuje. Zwykle kojarzy się to innymi działaniami ale u nas poznacie "krainę lodową" i sympatycznego Kiko i Swena.


W naszych warsztatach bawiliśmy się w mroźnej krainie. Poznawaliśmy zwierzęta żyjące w najmroźniejszych rejonach świata i świetnie sie razem bawiliśmy. Wykorzystałam do naszej zabawy napisaną na potrzebę zabawy bajkę ( mama poszalała z wymyślaniem :) ) chcecie posłuchać zapraszam:
W dalekiej mroźnej krainie, gdzie dni są krótkie a noce długie. W krainie gdzie wszystko dookoła jest białe i zimne ,żył sobie chłopiec o imieniu Kiko. Chłopiec mieszkał w swoim igloo, które wybudował u podnóża największej z 3 gór. Najlepszym przyjacielem Kiko był renifer Swen ( musiało być jak w bajce "Disneya - kraina lodu Bob sie uparł, bo uwielbia tę bajkę). Spędzali razem całe dnie Swen pomagał chłopcu przywozić ciężkie bryły lodu, woził go na swych plecach do zatoki , gdzie chłopiec łowił ryby a w nocy ogrzewał ciepłem swego futra. Kik troszczył się o swego przyjaciela, karmił go, czesał jego futro i pilnował by Swen wybiegał się do woli.Pewnej mroźnego dnia nieopodal igloo Kiko przejeżdżała Królowa Zima. Zobaczyła Swena, który czekał przed igloo na swego przyjaciela. Spodobało jej się jego lśniące futro i wspaniałe rogi postanowiła więc zabrać go ze sobą. Przyczepiła Swena do swego zaprzęgu i już chciała odjechać gdy z igloo wyszedł Kik. Błagał Królową by nie zabierała renifera ale Królowa nie chciała zrezygnować z takie wspaniałego zwierzęcia. W końcu jednak powiedziała, że jeśli Kiko wykona 5 zadań, które dla niego przygotuje odda mu Swena. Zapisała zadanie na tafli lodu i ruszyła zabierając ze sobą przyjaciela Kiko.



Pomożemy wykonać zadania Kiko, by mógł odzyskać przyjaciela? Do pracy :)!

Zadanie 1.
W lodowej krainie żyje wiele zwierząt , musisz rozwiązać zagadki i wskazać na obrazkach rozwiązanie.Zagadki ( na miarę 3 latka, dla ułatwienia Bob miał ilustracje rozłożone, zagadek było 6)


                                                       

W białym, grubym futrze
po śniegu spaceruje,
w zimnym morzu
chętnie nurkuje.
Zjada ryby, mięso je
jak wystraszyć dobrze wie.
(niedźwiedź polarny) 

Co to za dziwny ptak
nie fruwa nie lata a nosi frak?
żyje tam gdzie wieczna zima
jaja i młode na nogach trzyma.
(pingwin)

                                                                  Rogi ma nawet dwa
                                                             lubić się ten zwierzak da.
                                                                Cztery nogi z racicami
                                                                zobaczysz go z saniami.
                                                                         (renifer)

W zimnej wodzie pływa 
Kły dwa wielkie odkrywa
płetwy zgrabne ma 
dzięki nim dobrze pływa.
(mors)

Uwaga: Te zabawę poprzedziły rozmowy o tych zwierzętach, Bob poznał je więc wcześnie. Dlatego zwierząt było więcej niż zagadek.

Zadanie 2

Z mojego pałacu uciekły dwa zwierzęta.Na szczęście zostawiły ślady. Rozpoznaj czyje to ślady i idź ich tropem.
Bob dostał 5 zwierząt i kartę ze śladami - ja swoje wykonałam stempelkami, które jakiś czas temu znaleźliśmy w jajku niespodziance. Bob musiał najpierw określić, które zwierzęta można spotkać w lodowej krainie a które nie i jeszcze odpowiednio przyporządkować zwierzę do śladów.



Zadanie 3
Pomieszały mi się gwiazdki śniegowe, musisz sprawdzić, bo w każdym zastawie jest jedna gwiazdka, która nie pasuje.



Zadanie 4 
Posłuchaj zdań jeśli sa prawdziwe krzyknij Prawda a jeśli nie prawdziwe krzyknij kłamstwo. 
Zdania:
Pingwiny latają.
Igloo zrobione jest z lodu. 
Niedźwiedź polarny jest czerwony.
Wieloryb żyje w wodzie.
Foka poluje na ryby.
Renifer ma płetwy.

Zadanie 5 
To juz oststnie zadanie ale jest najtrudniejsze. Musisz pokonać mój labirynt jeśli znajdziesz dobrą drogę to odnajdziesz przyjaciela.




W labiryncie wykorzystałam drewniane patyczki, apaszkę, naklejki, figurki. Zabawa jest dość trudna do wytłumaczenia i zmienia sie w trakcie, bo wszystko zależy od dziecka. Pytałam np. jak Kiko ma pokonać rzekę, Jak ma przejść obok groźnego niedźwiedzia? Więc Bob sam tworzył dalszy ciąg opowieści. Poza tym muszę sie pochwalić, bo Bob tak zafascynował się tworzeniem labiryntu, że po zakończonym (teoretycznie) warsztacie sam tworzył labirynty. No nie do końca sam, bo troszkę mu pomagałam i tworzyliśmy inne zakończenia historii. 

Zapraszam do innych Mam :

17 komentarzy:

  1. Pięknie dopracowane i ta klamra tematyczna łącząca wszystko. Super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ekstra pomysły, bardzo oryginalne :-))) Pozdrawiam !!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny pomysł na tematyczny warsztat logiczny! Śnieżki i ślady -zwłaszczam mnie urzekły

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny warsztat! Gratuluję pomysłowości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajnie że to się tak łączy wszystko, u nas zimy brak to chociaż pooglądamy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. cieszę się , ze nie tylko Bobowi się podobało :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Twórcza pozdrawia Akukuuu ;)!!! No właśnie o to mi chodziło!!! Tego brakuje mi we wszystkich warsztatach, a moich szczególnie!! Tematu przewodniego, bajki!! Pisałam o tym w moim obecnym poście, jako o pomyśle, i nareszcie ktoś o tym pomyślał!! Super ekstra warsztaty!! Ja chciałam z takim motywem wszystko zrobić... ale na to trzeba większego spokoju do przemyśleń niż ja mam do dyspozycji ;). Ale się cieszę ;)!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. jestem pod wrażeniem! w życiu bym na to nie wpadła!

    OdpowiedzUsuń
  9. wszystko spójne jak z jednej książeczki. Super warsztat.
    Mamuśka

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale fajnie, ale kolorowo. A tropy na czasie *wymiatają) ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super pomysł z baśnią! I logika i wyobraźnia pracują!

    OdpowiedzUsuń
  12. Niesamowity warsztat, zazdroszczę pomysłowości i do tego jeszcze super wykonanie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo mi się podoba Twój pomysł na zabawy. Oryginalne pomysły i ta bajkowa fabuła wciągnęły mnie :)
    Widzę, że Twoje chłopaki lubią zabawy ze zwierzątkami. Zapraszam do mnie jakiś czas temu bawiliśmy się tak http://maniamamowania.pl/jeden-dzien-w-krainie-kangurow-czyli-nasza-wyprawa-do-australii/

    OdpowiedzUsuń
  14. Super! Super! Super! Piękny warsztat! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  15. Rewelacja! Bardzo podobają mi się poszczególne zadania i to jak spięłaś wszystko w tę lodowo-zimową opowieść :)

    OdpowiedzUsuń